Instagram

Thursday, August 16, 2012

Ayam Masak Merah

Semalam 1st time aku try masak 1 resepi yang baru aku belajar.. Nak kata baru tu tak la.. Actually dah dapat resepi ni agak berbulan2 dah cuma tak de niat nak buat lagi.. So semalam disebabkan aku tak kerja almaklum la tak berapa sehat aku pun apa lagi tetiba mood terajin tu datang.. So nak try masak.. Korang mesti da tau kan aku masak apa? Tu tajuk atas tu.. hihi

Alhamdulillah hasilnya memuaskan.. Dapat pujian and yang paling penting licin kau... Seronok kan bila kita masak orang  makan sampai habis.. Ibarat 1 semangat la next time boleh buat lagi.. hahaha

So nak kongsi la resepi AYAM MASAK MERAH aku tu..Sangat simple and bahan dia pun tak susah nak dapat..

Bahan :
  • ayam
  • garam, gula dan serbuk kunyit
  • 1 biji bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • sedikit halia
  • cili giling (ikot suka nak banyak mana,nak pedas lebihkan)
  • 1/2 cawan sos cili dan sos tomato
  • 2 sudu besar sos tiram
  • sedikit air
Cara :
  • Bersihkan ayam dan potong
  • Perapkan ayam dengan garam dan serbuk kunyit. Goreng dalam minyak penuh sehingga masak tapi jangan sampai garing

  • Tumbuk bawang besar, bawang putih dan halia
  • Panaskan sedikit minyak untuk menumis bahan2 yang ditumbuk sehingga naik bau
  • Masukkan cili giling dan sedikit air, tumis sampai pecah minyak.
  • Masukkan sedikit garam dan gula.
  • Masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram, masak sehingga kuah pekat.
  • Masukkan ayam yang digoreng tadi dan gaulkan sebentar. Siap dihidang  


P/s : Boleh la nak tabur hirisan bawang besar ke or anything la ikot kekreatifan masing2. But for me cukup la macam tu je sebab yang penting rasa :)

Go and get ur life ^^

My Ping in TotalPing.com Kedai Backlink,Backlink Percuma Blogged.my

0 sedang makan angin:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Oh!Belog

Apesal

guabelog

Copyright2010 © Hak Milik Peribadi Pinky_Liscious